BusinessStartup

In de kern van moeilijkheden, schuilen mogelijkheden.

Mijn verhaal startte in februari 2010 bij het toenmalige HMI of Hamburg-Mannheimer, huidige ERGO-PRO, op 19jarige leeftijd. Ik was een broekvent die onwetend ging samenwonen met de liefde van mijn leven, te weinig karakter om door te bijten in de voetbal, worstelend én leunde ik dicht aan bij de eerste slag in het gezicht door iets wat ik noem “de hamer des levens”. MAAR, een atypische verzekeringsgroep vol passie voor het vak gaf me een uitweg dus hield ik me vast aan de veronderstelling dat hard werk en vertrouwen beloond zou worden. Het zaadje om ondernemend te bewegen was gepland en kiemde vrij snel open …

Ik besefte al vrij vlug dat je als starter 6/7 bezig moet zijn met je job, net om die opstart met de juiste snelheid en omzet te doorstaan. Naar conculega’s toe én de sociale zekerheidsinstellingen staan immers ook om de hoek te wachten. Dat, in tegenstelling tot collega-ondernemers, was voor mij nooit een rem, het gaf energie.

Ik beheerde op 8 jaar tijd een portefeuille van €1,8 mln en leidde op het hoogtepunt een commercieel team van 30 commerciële wolven die met respect voor de klant uit waren op persoonlijk ondernemerssucces. Echter viel het doek en raakte bekend dat het zelfstandig netwerk van de ERGO-PRO organisatie gesloten werd. De economie, financiële sector en wetgevingen maakten het er natuurlijk niet eenvoudiger op. Een klap van jewelste, voetjes op de grond en 8 jaar carrière was op 1 seconde WEG.

Tip: Tracht je business zo op te bouwen dat 1 minder gunstige gebeurtenis je ondernemerslot niet bepaalt!

Je kan hier twee dingen doen. Wegkwijnen in een hoek, wat automatisch gebeurde tijdens de eerste golf van emotie, of actie ondernemen en het bekijken als een opportuniteit. Let wel, dit kost een mens enorm veel moeite omdat je met jezelf, je omgeving én de maatschappij een gevecht aangaat om deze veldslag te winnen.

Het idee Roger (toen Buzz) leefde al en werd in januari 2016 afgetrapt. Echter, net geïnvesteerd in een pand en een gezin dat eten moest krijgen gecombineerd met een zaak die nog niet winstgevend was, bezorgt je de nodige druk. Hard werk, focus en zin voor realiteit was hier de enigste prioriteit. En plots, op zeer korte tijd was er weer licht in de tunnel.

Vandaag is Roger een groeiend intern communicatieplatform, winnen we aan vertrouwen van collega-ondernemers door hard en slim werk, maar vooral door mooie resultaten neer te zetten voor onze klanten.

Tip? Waar een wil is, is echt een weg. Iemand die je vertelt dat iets niet kan, is een driver om het tegendeel te bewijzen! Geloof!

Persoonlijk ondernemerssucces één is met vallen en opstaan. Waar dat laatste de belangrijkste factor is! Ik concludeer graag met deze 6 principes die me tot op heden een houvast boden.

  1. Ondernemerschap is geen hype, bepaalt geen “coolheidsfactor”, dus bekijk het ook niet zo. Je wilt dit omdat je een positief en onhoudbaar verlangen hebt om iets te realiseren waardoor je jezelf zakelijk én privé overstijgt.
  2. Je kan ondernemen uit materialistische of financiële motivaties maar zonder die passie voor je “jobby” kom je minder sterk uit negatieve situaties. Doe dus iets wat je graag doet en waarvoor je met plezier uit je bed komt.
  3. Hou beide voeten op de grond en spendeer je vergaard kapitaal zeer goed.
  4. Hou regelmatig contact met je boekhoudkantoor, zij zijn de natuurlijke rem in je piekfases en houden je scherp in dalfases.
  5. Werk 6/7 aan je onderneming, werk hard, maar werk vooral slim. Beter 48 efficiënte uren, dan 70 wispelturige!
  6. Spendeer genoeg tijd aan je gezin of de mensen die je liefhebt. Je wordt blind in dal -en piekfases maar zij zijn wel de mensen die je niet in de kou laten staan op momenten dat je het moeilijk hebt. Combineer dit met sport en gezonde voeding en je vliegt doorheen je week!

Ondernemerschap, is het benutten van een kans zonder je om middelen te bekommeren die je nog niet hebt. Droom, denk, actie!

Cédric Vercauteren

28 jaar, getrouwd en 2 kids, bezeten door ondernemerschap sinds mijn 19de. Sales driven, houdt van pitchen en snelheid maken in processen.

Gerelateerde Artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close