Dallas Antwerpen organiseerde op 12 Oktober de Inbound Marketing Day 2017. In Kinepolis te Antwerpen konden we ontspannen onderuit zitten en genieten van tien – zowel lokale als internationale – sprekers.
#1 Marc Waelbers – The Truth About Inbound Marketing
Marc wilt op de Inbound Marketing Day meteen aan het harde werk beginnen. Hij heeft zelfs zijn gereedschapskoffer mee met enkele handige tools, letterlijk dan. Hij demonstreert hoe marketing eigenlijk een huis is, waarbij je moet beginnen met een stevig fundament en dat je tools kunt gebruiken om jouw huis te optimaliseren. Hij neemt zijn nagels (Keywords) en gaat er meteen op los met zijn SEO-hamer.
#2 Paul Roetzer – How To Hold A Marketing Growth Hackathon
Hackathons! Je hebt ze waarschijnlijk al meermaals zien passeren. Maar hoe organiseer je zoiets voor jouw bedrijf? Paul Roetzer stelt het concreet voor: 1 SMART-doel, 3 ideeën, 30 dagen om te activeren, 90 dagen om uit te voeren.
Zorg voor een brainstormsessie binnen jouw team. Laat iedereen ideeën opschrijven. Vervolgens verzamel je ze en geef je ze 2 parameters: de ATE (Ability To Execute) en (IPR) Impact Probibability Ratings. Geef elke parameter een cijfer van 0 tot 5, orden ze, en kies de ideeën met de hoogste ATE en IPR.
#3 Tom De Bruyne – Inbound Marketing and Creativity Need To Have Sex. Urgently!
Online ervaren we een grote explosie van content, spelers, know-how en technologie. Dit gigantisch aanbod zorgt echter wel voor een probleem: je gaat verloren in de massa. Daarom moet je zorgen dat je opvalt. Hieronder enkele tips!
- Kies een pijnpunt van de doelgroep;
- Kies een strijd;
- Kies een rol;
- Claim een domein en domineer het;
- Bied een goed aanbod;
- Bepaal jouw tone of voice;
- Speel in op sympathie;
- Geef jouw doelpubliek superkrachten;
- Zoek touchpoints en en voeg spanning toe;
- Kies een gewoonte en ga er de strijd mee aan;
#4 Thierry De Vynck – De impact van inbound marketing: cases
Ongeveer 33% vindt dat zijn marketingstrategie niet effectief is. Velen slaan de bal mis wanneer het aankomt op het bepalen van doelen. Daarom is het belangrijk om SMART-doelen op te stellen voor jouw bedrijf. Per kwartaal moet je jouw doelen herbekijken en aanpassen. Het is zelfs handig om wekelijkse doelen te bepalen. Daarnaast moet je jouw doelpubliek te kennen, de juiste persona uitwerken en hun buyer’s journey onder de loep nemen. Interview minstens 5 klanten en vind zo de juiste middelen om hen te bereiken in de 3 stages: Awareness, Consideration en Decision. Maak high quality en optimaliseer de distributie. Probeer om evenveel tijd te steken in de distributie als in het maken van de content. Maak dan nog een juiste planning en bewapen je met de juiste tools en je bent er helemaal klaar voor!
Even herhalen:
- Weet hoe succes eruit ziet.
- Ken jouw doelpubliek.
- Maak high-value content .
- Distribute. Distribute. Distribute.
- Plan alles zodat je flexibel kunt zijn.
- Zit nooit neer, probeer altijd te optimaliseren.
#4 Yan Ketelers – How To optimize Your Marketing and Sales Conversions with Video
80% van het internetverkeer zal in videoformaat gebeuren tegen 2019. Dit zegt genoeg over hoe hot video is op dit moment. De meeste sociale netwerksites zijn nu ook getransformeerd tot een videoplatform. Dit komt omdat het nu veel gemakkelijker en goedkoper is om zelf content te maken. Een smartphone is goed genoeg om jouw boodschap in de vorm van een video de wereld in te schieten. Het mooie hieraan is dat we dit allemaal ook kunnen meten. We kunnen meten hoeveel iets bekeken wordt, waar het bekeken wordt, en waar ze stoppen met kijken.
Dit laat ons toe om een hele strategie uit te bouwen rond video voor uw marketing en sales. Leg zo de volgende begrippen vast:
- Awareness
- Consideration
- Decision
- Care
- Delight
- Outbound
- Inbound
- Meeting
- Offer
- Welcome
# 5 Yasmien Naciri – De grens tussen negatieve feedback en “Trolling”
Yasmien leert ons het onderscheid maken tussen negatieve feedback en trolls en hoe we er best op reageren. Negatieve feedback kan zware gevolgen hebben voor jouw brand als er niets mee gedaan wordt. Nieuwe bezoekers krijgen een slechte eerste indruk, de verkoopcijfers kunnen dalen, er kan merkschade voorvallen en in het ergste geval komt er een sneeuwbaleffect van negatieve reacties.
Daarom is het belangrijk om de negatieve feedback te neutraliseren of met iets positiefs te reageren. Ga zeker niet in discussie.
Bij trolls is het weer helemaal anders. Trolls zijn mensen die (proberen) grappig te zijn op het internet, doorgaans met een satirische boodschap. Bij trolls is het belangrijk om ofwel mee te spelen (als er al veel media aandacht is) door middel van humor. Ofwel deze gewoon te negeren als het maar een klein troll profiel is. Ze verdienen de aandacht niet.
# 6 Stijn Gansemans – Marketing Automation & Creativity: A Match Made in…
Voor creatievelingen is het niet altijd even gemakkelijk om samen te werken met de online marketeers. Beeldmateriaal moet snel gemaakt worden en vaak basic zijn om het de kijker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Tekstschrijvers krijgen dan op hun beurt richtlijnen over hoe lang de tekst moet zijn en welke keywords (en belangrijker nog: met welke frequentie) ze die moeten gebruiken. Voor creatievelingen is het aangeraden om niet tegen deze verandering te vechten, maar op hun manier creatief te zijn met de nieuwe middelen. Webdesign, AB Testing, Tekstoptimalisatie,…. Zolang je maar blijft experimenteren.
#7 Lonneke Spinhof – Conversieoptimalisatie op basis van KPI’s, hoe doe je dat?
Data is enorm belangrijk voor een bedrijf. Maar toch wordt vaak de analyst als laatste bij een project betrokken. Waarom zien we het ook zo vaak als een kost, terwijl het zo essentieel is? We weten allemaal dat het noodzakelijk is om te blijven optimaliseren en dat SEO veel verkeer teweeg kan brengen.
Daarom is het belangrijk om te vertrekken vanuit ‘Welke antwoorden hebben we nodig?’ in plaats van ‘Wat gaan we meten?’. Daarom is het belangrijk om duidelijke goals op te stellen en deze te linken aan een KPI om het effect hiervan te kunnen meten. Hierbij is het ook aangeraden om de juiste tools voor jouw strategie te bepalen.
#8 Thierry Lescrauwaet – The Underestimated Impact of Color. Color Makes a Big Difference. Use It.
De impact van kleur wordt vaak onderschat, terwijl kleur juist het verschil maakt. Wist u dat:
- In 85% van alle aankoopbeslissingen kleur het hoofdelement is?
- 60% van de klanten een verpakking accepteren of afwijzen vanwege de kleur?
- Kleur datgene is wat we het meest onthouden van een merk?
- Ons brein consistent merken en verpakkingen herkent?
- 62% tot 90% van de eerste oordelen over een product gebaseerd zijn op kleur alleen?
Daarom is het belangrijk om een “color passport” te hebben. Dit bepaalt welke kleur met welk merk kan gecombineerd worden en voor welke stijl het best gebruikt ook wordt. Ook voor welk type klant het het best werkt en in welk gebied het het best gaat aanslaan.
Vroeger was het louter op gevoel een kleur kiezen. Maar nu zijn er tools die het wetenschappelijk onderzoeken en jou de meest geschikte kleuren kunnen voorstellen.
#9 Nick Heim – How Hotjar Built A Lead Qualification System That Streamlined Onboarding and Boosted Product Acitivation By 26%
Hotjar zat enkele jaren geleden met een groot probleem. Er waren veel mensen ingeschreven voor hun software, maar velen daarvan gebruikten de software niet. Nick Heim ging op zoek naar een manier om dit probleem op te lossen. Na een analyse merkten ze dat enkel de heatmaps en de recordings gebruikt werden en niet de polls en surveys.
Hotjar wist niet wat de reden was dus stuurden ze een survey uit met in het begin enkele vragen om te weten te komen welk profiel de gebruiker heeft en welke tools hij gebruikt. Maar nog belangrijker was het tweede deel. Hierin werd gevraagd waarom hij of zij de laatste tijd geen gebruik heeft gemaakt van Hotjar en hoe Hotjar dit kan oplossen. Na deze surveys kon Hotjar het volgende afleiden.
Hotjar werd niet gebruikt omdat:
- Ze te weinig tijd hadden
- Ze niet weten hoe ze het moeten gebruiken
- Ze niet weten hoe ze Hotjar moeten instellen
Nick zag meteen dat er nood was aan educatie om deze personen om te zetten naar actieve gebruikers. Na deze aanpassing waren er 26% meer actieve gebruikers.
Het is belangrijk om de drempels van jouw consument te kennen en het proces zo gemakkelijk mogelijk te maken.
#10 Marcus Sheridan – The Game Has Changed: The Evolution of Today’s Digital Buyer and Our Battle for Trust
70% van de aankoopbeslissing is al gemaakt alvorens de (potentiële) klant het moment van de waarheid tegenkomt. Daarom is het belangrijk om hen een stap voor te zijn. De gemakkelijkste manier? Via je website. Hierbij is het belangrijk om eerlijk en transparant te zijn, want mensen houden van vertrouwen.
Tijdens de economische crisis in de VS zag het er niet goed uit voor Marcus en zijn zwembadenbedrijf. Toch slaagde hij erin om met de volgende aanpak meer te verkopen: Veel klanten haakten af omdat ze niet wisten hoeveel een zwembad kostte. Hierna maakte hij een pagina op zijn website met informatie over de prijs van een zwembad. Hij gaf geen echte prijs, maar eerder welke opties de prijs bepalen. Toch verkocht hij meer zwembaden simpelweg door zijn eerlijkheid en transparantie. Hierna ging hij nog verder en maakte hij een pagina over de problemen van een zwembad gemaakt uit glasvezel. Ook hierdoor kwamen er meer sales, puur door zijn eerlijkheid. Ten slotte merkte hij dat er veel potentiële klanten ook de verschillende soorten zwembaden gingen vergelijken.
Het is ook vrij ironisch dat hij meer sales haalde door reviews te schrijven over zijn concurrenten. Normaal zou je dan denken dat hij potentiele klanten doorstuurt naar de concurrentie. Integendeel. De mensen kozen voor hem, wederom vanwege zijn eerlijkheid.
Alle slides van Inbound Marketing Day 2017 zijn te vinden op www.dallas.be/presentaties-IMD-17
Jani Gysels
Online Marketeer
www.linkedin.com/in/janigysels
Event: Inbound Marketing Day 2017 – Dallas