Marketing

Hoe maak je van je kleine bedrijfje een succesvol merk?

Gerichte marketing is vooral belangrijk voor kleinere bedrijven en ondernemingen. Zelden kunnen kleine aanbieders de lage prijzen en uitgebreide diensten van hun concurrenten uit de wereld van de grote bedrijven bijhouden. Hier moeten managers hun bedrijven gericht positioneren en voor hun klanten een toegevoegde waarde creëren die gebaseerd is op meer dan alleen de prijs/prestatieverhouding. Wij leggen hier uit wat branding is en laten 5 manieren zien waarop je jouw bedrijf kunt uitbreiden tot een succesvol merk.

Branding: Wat is dat?

Branding is het actief vormgeven van een merk en een merkimago. Door een goede Branding wordt ervoor gezorgd dat een bedrijf niet kopje onder gaat in de massa’s op de markt. Tevens wordt er ook een positief gevoel veroorzaakt bij de klant wanneer hij in contact komt met producten van aansprekende merken.

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen branding en merken. In zekere zin wordt met `merk` de percepties die mensen van een bedrijf hebben bedoeld. Hier hoeft een bedrijf dus niks voor te doen, wat daarentegen bij branding wel het geval is. Een merk wordt dan namelijk bewust versterkt door middel van eigen acties door het bedrijf. Door branding laat je zien dat jij en jouw bedrijf uniek zijn. Je onderscheidt jezelf van jouw concurrenten en biedt jouw potentiële klanten een reden om klant te worden bij jou en niet bij de concurrenten. Wij laten jou 5 manieren zien om jouw bedrijf effectief te profileren en uit te bouwen tot een sterk merk.

1. gebruik jouw USP

Een USP “unique selling point” is alles wat slechts één enkele aanbieder kan bieden en dat hem onderscheidt van de concurrentie. Achterhaal het unique selling point van jouw bedrijf. Dit kunnen diverse dingen zijn: Ben je de enige aanbieder in jouw regio? Kan niemand anders zo goedkoop werken als jij? Of is de kwaliteit van jouw werk ongeëvenaard in jouw markt? Wat het ook is, vind jouw USP en promoot het!

2. de persoonlijkheid verslaat de massa

Het maakt niet uit of je een kleine of grote onderneming hebt, hoe dan ook zijn er een aantal namen en gezichten waarmee je nauw contact staat. Je moet ze persoonlijk ontmoeten of op zijn minst een conferentiegesprek plannen. Persoonlijk contact en ondersteuning zijn voor veel klanten belangrijker dan de laagst mogelijke prijs. Probeer ook zoveel mogelijk te weten te komen over jouw belangrijkste klanten. Een verjaardagskaart bijvoorbeeld zal door de meeste mensen gewaardeerd worden.

3. emoties creëren

De tijd dat mensen producten kochten voor een bepaald doel is voorbij. Tegenwoordig kopen klanten vooral het gevoel dat een merk overbrengt. Als je de grote sprong van Apple etc. wilt maken, zul je je klanten fan moeten maken van je merk en de daarbij horende boodschap. Dat kan alleen als jouw bedrijf opkomt voor bepaalde waarden. In theorie is het aan jou om te beslissen wat die waarden zijn. Het beste is om met jouw medewerkers en vrienden om de tafel te gaan zitten en hen te vragen wat zij van jou en jouw bedrijf vinden. Wat maakt jou anders dan jouw concurrenten? Wat maakt jou uniek? Wat zijn de waarden achter jouw acties en het businessmodel? Stel deze waarden centraal in jouw marketing.

4. Een samenhangend geheel

Pas jouw bedrijf aan op jouw bedrijfswaarden en doelgroep. Creëer een samenhangend totaalbeeld waarin je jezelf, jouw medewerkers, de merkwaarden en het totaalbeeld integreert. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld opkomt voor de bescherming van het milieu, moet je als directeur of eigenaar geen auto besturen die bijzonder schadelijk is voor het milieu. Wanneer jouw bedrijf privacy van anderen wil beschermen, is het mogelijk dat klanten het niet leuk vinden om een Facebook-profiel te vinden waarop je jouw hele leven lang jouw gehele leven openbaar maakt. Zorg er ook voor dat jouw medewerkers jouw waarden en die van het bedrijf delen. Daarnaast is een professionele uitstraling van belang. Kies voor kwalitatieve kantoorartikelen waarop jouw merknaam staat afgebeeld. Naast de goede uitstraling zal jouw bedrijfsmerk beter blijven hangen bij de klant. 

5. houd je belangen vast

Je kunt het noemen wat je wilt: richtlijnen, merkbijbel, huisstijldocument of iets heel anders. Maar je moet niet alleen voor jezelf, maar ook voor jouw klanten en medewerkers opschrijven hoe jouw bedrijf zich onderscheidt. In deze laatste èn vijfde manier, komen de eerste vier zich tegemoet. Houd met jouw team één doel voor ogen en laat klanten zien waar ze precies mee te maken hebben. Jouw bedrijf is meer dan een merk, het vertegenwoordigt waarden. Op dit punt heeft branding zijn doel bereikt en jouw klanten zullen je er dankbaar voor zijn.

Als je jezelf aan deze 5 manieren houdt, zal je jezelf niet alleen onderscheiden van jouw concurrenten, maar zal je ook mensen overtuigen van jouw waarden. Wanneer jouw branding strategie een succes is, zullen klanten zich interesseren en naar jouw bedrijf toe komen. Ze kopen liever het gelijke product bij jou dan bij de concurrent?

Gefeliciteerd! Je hebt het ultieme bewijs dat je klanten je fans zijn geworden en trouw blijven aan je. Niet alleen vanwege je producten, maar vooral vanwege je waarden.

Bas De Jong

Bas heeft een passie voor schrijven over ondernemerschap & marketing en is freelance journalist.

Gerelateerde Artikels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close