Business

Hoe zit een ondernemer in elkaar?

Op reis gaan biedt de ondernemersgeest de ruimte om je bedrijf te bekijken vanuit een fris perspectief; een nieuwe omgeving, volledig los van je gebruikelijke routine. Daarom nam ik tijdens mijn trip naar Nieuw-Zeeland de tijd voor reflectie. Mijn drie meest afgewogen items: ondernemerschap, mijn bedrijf en hoe ik mijn processen in het leven kon verbeteren. Voor ik echter aan de business-gerelateerde onderwerpen begin, geef ik eerst wat inzicht in wie ik ben en wat me drijft.

Korte bio

Vroeger lag ik met mezelf in de knoop. Op school haalde ik behoorlijke resultaten, maar de materie interesseerde me niet. Mijn gedachten stroomden over van ideeën. Waar mijn klasgenoten bezig waren met studeren voor een volgende toets, was ik een Youtube-kanaal aan het uitbouwen. Waar zij volop genoten van hun verdiende vrije tijd, leerde ik bij over marketing. Vier weken lang leren over de stelling van Pythagoras? Ik had betere dingen te doen.

Bovendien voelde ik me steeds ouder dan de rest. Mentaal dan toch; ik heb nog steeds een babyface en op een baard hoef ik ook niet te wachten. Dit kan uit de hoogte lijken, maar jezelf ouder voelen is op zich meer een last dan een zegen. Je hebt geen zin om elke week te gaan feesten, want die kater op een productieve dag kan je missen als kiespijn. Je maakt geen tijd om te ‘chillen’ met je vrienden, omdat zoiets niet productief genoeg is. Je maakt weinig fouten, want je wil zo perfect mogelijk leven en je zaak of idee uitbouwen. Klinkt behoorlijk vermoeiend, toch? (Mentaal) ouder zijn is niet per se beter.

Een nieuwe visie

In de auto bracht ik tijd door met het lezen van businessgerichte boeken. Over één daarvan zou ik het graag even hebben, namelijk ‘The E-Myth van Michael E. Gerber’. Eerst vond ik het ronduit oninteressant. Een boek uit de jaren 90 (prehistorisch much?) dat was geschreven door een oude man die er minstens 65 jaar oud uit zag. Meteen had ik mijn (voor)oordeel klaar: ‘Wat kon hij mij nu leren?’ Ik, een jonge wervelwind die 14u per dag op zijn smartphone kijkt. Het uiteindelijke antwoord: meer dan ik durf toegeven. Hij liet me op een haast filosofische manier kennismaken met de vraag: ‘Hoe zit een ondernemer in elkaar?’

Volgens zijn visie heeft een ondernemer drie (of meer) persoonlijkheden. Je hebt de techneut, de manager en de ondernemer zelf. Alle drie willen ze hun eigen stem doordrukken bij jou, het totaalpakket van de persoonlijkheden. Een perfecte balans is er meestal niet: de ene is wat meer manager, de andere wat meer techneut. Kort leg ik even uit wat deze persoonlijkheden precies zijn en wat ze betekenen voor je bedrijf:

  1. De techneut is altijd bezig met werk, werk en nog eens werk. Hij draait dagen van 16u, voert uit zonder nadenken en is hardleers. Hij doet het manuele werk, onschaalbaar werk, duur werk. Een uur zal nooit 45 minuten worden door outsourcing. Waarom zou je dat zelfs doen? Wat je zelf doet, doe je beter. Zonder techneut wordt er niet gewerkt in je bedrijf. Dan wordt de focus verschoven naar zaken op orde stellen en wegdromen bij toekomstige plannen.
  2. De manager is georganiseerd. Hij zorgt ervoor dat alles tot zijn recht komt, dat de administratie gedaan is, dat iedereen zijn taken heeft en dat projecten succesvol afgerond worden. Hij volgt op, is pragmatisch en wilt controle. De manager werkt niet in het bedrijf, maar zorgt ervoor dat het bedrijf kan (blijven) werken. Zonder manager zakt een onderneming als een kaartenhuis in elkaar.
  3. De ondernemer is niet bezig met werken. Hij heeft 1001 ideeën (per dag), hij innoveert, hij zorgt ervoor dat de zaak vooruit kan. Zonder de ondernemer gaat het bedrijf failliet, want stilstaan is achteruit gaan. De techneut begrijpt de ondernemer niet, want die laatste lijkt nooit te werken, en de manager wordt geïrriteerd door de ondernemer, omdat die zo chaotisch is.

 

Elk van deze persoonlijkheden heeft specifieke karaktereigenschappen die vaak botsen met de andere. Van een echte balans kunnen we dus zelden spreken. Bij de meeste ondernemers neemt één van de persoonlijkheden de bovenhand, wat vaak duidelijk zichtbaar is in zijn onderneming. De ene is 70% techneut, 20% manager en 10% ondernemer, de andere droomt veel en werkt weinig. De combinaties, en daarbij ook de frustraties, zijn eindeloos.

Wat is het punt van dit alles? Om een zaak te laten slagen, moet je actief zoeken naar je pijnpunten voor je ze kan wegwerken. Ik dacht bijvoorbeeld altijd dat ik een techneut was. Ik werkte graag en veel, mijn verwezenlijkingen waren redelijk perfectionistisch én al dat innoveren was niets voor mij. Dat lag buiten mijn comfortzone.

In de praktijk

In het laatste jaar bracht ik daar verandering in: experimenten en innovaties wisselden elkaar af, zo trad ik continu uit mijn comfortzone. Ik moet zeggen, dat ligt me meer. Zo werd ik een ondernemer en een manager. Ondertussen zijn er velen die mijn werk beter kunnen uitvoeren (en is de techneut in mij naar de achtergrond verdwenen). De digitale wereld staat allesbehalve stil en als je er even niet mee bezig bent, ben je out-of-date.

Daarom heb ik een zakelijke partner, William, die enorm technisch is. Hij wil rustig zijn werk doen, rond zaken mooi af en is steeds stipt van 10u tot 18u op kantoor. Een perfecte combinatie met mij, de chaoot en de dromer.

Een sluitend antwoord op hoe een ondernemer in elkaar zit? Dat heb ik niet. Ik lees boeken, ik herken me in situaties, maar ik verander ook continu. Toen ik mijn zaak net had opgestart zei ik ja tegen alles en liet ik me 24/7 door klanten commanderen omdat ik het geld nodig had (herkenbaar?). Nu ben ik veel korter, heb ik bedrijfsprocessen en zeg ik regelmatig nee.

Mijn persoonlijkheid, mijn werk en mijn visie is elk jaar anders. Maar wat is het belangrijkste? Dat het een positieve evolutie is en dat je gelukkig bent als persoon (en niet je ene persoonlijkheid!). Wanneer iemand zegt dat ze 16u per dag werken als ondernemer zeg ik niet ‘proficiat’ maar zeg ik eerder ‘Bent gij zot?’ (Antwerps accent inclusief). Werk slimmer, niet harder. Zorg dat je geniet en dat je gelukkig bent.

We leven maar één keer, ik stel voor dat we het er beste van maken.

 

 

Oliver Op de Beeck

Digitaal passioneel. Zaakvoerder van Kreatix.be

Gerelateerde Artikels

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close