Marketing

Welk type digital marketing past bij jou?

Ben je reeds veel bezig met digital marketing, maar weet je niet welk domein compatibel is met jouw visie en talenten? Of ben je reeds marketeer, maar wil je een nieuwe discipline toevoegen aan jouw skill-set? Elke tak van digital marketing vereist een aparte knowhow. Daarom geeft deze blog een overzicht van (enkele) soorten digital marketing en welke goed aansluiten bij jouw kennis.

Let wel op, deze lijst is niet uitputtend; alles wat onder de noemer van digital marketing valt, breidt continu uit. Hopelijk geeft het wel richting aan je keuze!

SEO Marketeer

De discipline: SEO, of Zoekmachineoptimalisatie, zorgt ervoor dat een website hoger rankt in Google. De stappen die je hiervoor onderneemt zijn allemaal gratis, wat het zeker aantrekkelijk maakt om een SEO-strategie toe te voegen aan een businessplan. Enkele voorbeelden van SEO zijn: de juiste zoekwoorden kiezen, links naar je website genereren en de structuur van je website perfectioneren en onderhouden.

 

SEO

Jouw talenten: Je kan goed overweg met data (zowel analyserend als interpreterend) en deze bevattelijk communiceren aan anderen. Je hebt niet alleen inzicht in de technische aspecten, maar ook in psychologische dimensies (bv. zoekgedrag van de consument). In de praktijk moet een SEO Marketeer kunnen werken met tools als Google AdWords, Trends en Analytics. Soms is een basiskennis van HTML vereist.

Copywriter

De discipline: Copywriting is in essentie het schrijven van overtuigende teksten, met conversie als einddoel. Offline kunnen dit folders of brochures zijn, maar het is vooral online waar er werk in te vinden valt: voor websites, e-mail, of blogs worden copywriters het vaakst erbij gehaald. De conversie, als gevolg van copywriting, kan variëren van zich abonneren op een nieuwsbrief tot aankopen van een product of dienst.

Jouw talenten:  Taalkennis en taalgevoel zijn voor jou geen onbekende termen. Je schrijft op een bevattelijke, vloeiende manier en gaat creatief om met alle soorten teksten. Bovendien leer je graag bij over welke onderwerpen dan ook: een copywriter zal zich in 99% van de gevallen moeten bijscholen over het thema, tenzij je je specialiseert in een bepaald onderwerp. Kortom: je bent flexibel en leergierig.

Video Marketeer

De discipline: Video content is sinds de laatste twee jaar geweldig in opmars, waardoor deze tak van marketing bijgevolg sterk is gegroeid. Op sociale media, op websites en als advertenties gebruiken we steeds vaker video als format. Video maakt de relatie tussen klant en verkoper een stuk persoonlijker, wat voor meer vertrouwen in de laatste partij zorgt. De discipline is nog steeds relatief jong, daarom is er ook veel vraag naar dit type marketeers!

 

Video Marketing

Jouw talenten: Je kan kwalitatief beeldmateriaal maken én verspreiden. Er wordt vaak gedacht dat een video marketeer enkel mooie beelden kan maken (wat uiteraard ook nodig is), maar een marketeer kan deze ook tot bij het publiek brengen. Je kan eventueel je video’s animeren waar nodig. Kortom: je gaat graag creatief om met alles wat visueel is!

 

 

Social Media Marketeer

De discipline: Sociale media worden reeds enkele jaren gebruikt als marketingplatformen. Logisch ook; je staat in direct contact met je potentiële klanten. Via de platformen meet je gemakkelijk het bereik en engagement van je content. Bovendien levert het brand awareness op voor je bedrijf en kan je op de meeste sociale netwerken getarget adverteren (zie Facebook, Instagram).

Jouw talenten: Je voelt je thuis op de verschillende sociale mediaplatformen en weet hoe je gericht content kan leveren aan de juiste doelgroep. Bovendien weet je welke content past bij welk platform en kan je flexibel omgaan met de continu veranderende trends. Planning en structuur zijn voor jou onontbeerlijk. Bij dit alles komt een grote portie creativiteit kijken én vaak ook visueel inzicht.

Content Marketeer

De discipline: Hubspot definieert content marketing als volgt:

“Content marketing is a strategic marketing and business process focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience, and ultimately, to drive profitable customer action.”

Volgens deze definitie vallen copywriting, video marketing en social media marketing onder content marketing, aangezien er bij deze types wordt verwacht dat je kwalitatieve content maakt. Onder content marketing hoort dus meer dan een discipline: dit type digital marketing onderschat je dus beter niet!

Jouw talenten: Raak je al snel verveeld wanneer je je enkel focust op 1 onderdeel van digital marketing? Dan is content marketing zeker iets voor jou. Je legt strategieën vast, kan makkelijk wisselen tussen verschillende contentformats, je weet deze content te verspreiden én je haalt conversies. Van elke nieuwe trend ben jij op de hoogte en je weet deze in te zetten in je strategie. Kortom: je hebt een allround profiel.

Maak dus je keuze! Wil je meer uitleg over digital marketing in het algemeen? Dan kan je zeker eens Digitaal Atelier van Google bekijken. Ben je al wat gevorderd met je visie, maar er nog niet volledig uit? Dan kan je bij Inbound Marketing van Hubspot terecht. Beide zijn gratis en je kan er zelfs een certificaat behalen. Succes!

Marie Oorts

Gedreven door alles wat taal is. Momenteel loop ik stage bij Kreatix.

Gerelateerde Artikels

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close