LinkedIn is anno 2017 in België met meer dan 3 miljoen gebruikers het tweede sociale netwerk na Facebook. Het dringt bij de Belgische ondernemer & professional ook steeds meer door dat het platform mogelijkheden biedt.
Maar welke cijfers vertellen jou dat jij het goed doet op LinkedIn? Wanneer je 500+ connecties hebt? Het aantal likes op die post waar je uren aan hebt gesleuteld? Het aantal bezoekers die je krijgt op je pagina?
Gaandeweg worden we als LinkedIn-gebruiker ‘beloond’ met nieuwe features, waardoor je als freemium member toch wat kan kicken op getallen. We zullen eerst een aantal LinkedIn analytics die je kan krijgen over jezelf op een zo laagdrempelige manier interpreteren. Vervolgens gaan we ze boosten.
LINKEDIN DASHBOARD
Al opgevallen? Op je profielpagina heb je onder je intro een dashboard waar je bepaalde LinkedIn ‘statistieken’ van jou kan terugvinden. Deze gegevens zijn privé en dus alleen voor jou beschikbaar.
1) PROFILE VIEWS
Misschien het makkelijkst te begrijpen: het aantal profielweergaven die je krijgt, wie is wanneer op je profiel geweest. Profielweergaven geven een indicatie over hoe geïnteresseerd anderen zijn om meer te weten te komen over jou. Hoe hoger dit getal, hoe ‘hotter’ jij bent op LinkedIn. Op dit moment geeft LinkedIn aan dat ik 786 profielweergaven heb. Dit zijn 786 profielweergaven in de afgelopen 90 dagen. Niet slecht zeker? Er zijn binnen het LinkedIn-landschap heus wel toppers zijn die dit cijfer overtreffen. Gericht blijven groeien is de boodschap ook voor mij.
?WAT DOEN MET DIE PROFIELWEERGAVEN?
Hou je profielweergaven goed in de gaten. Er zal namelijk een reden zijn waarom iemand komt kijken, toch?
? Je kan de vijf recentste bezoekers binnen de afgelopen 90 dagen zien via je notificaties of door te klikken op het getal in je dashboard (bij mij nu 786). Check dus regelmatig wie een bezoekje brengt. Achter elke weergave kan een opportuniteit schuilen voor jou of je bezoeker. Met een premium account kan je al de bezoekers tot 90 dagen terug zien.
☞ Laat het initiatief niet over aan de ander wanneer je merkt dat er een opportuniteit is om iets voor elkaar of elkaars netwerk te betekenen.
☞ Ga naar het profiel van deze personen, link persoonlijk & start de conversatie!
☞ Zorg dat je met je geoptimaliseerde LinkedIn-profiel zelf ook regelmatig andere profielen bekijkt (zeker die mensen die betrokkenheid tonen).
☞ Via de zoekfunctie van LinkedIn kan je heel specifiek je doelgroep afbakenen en deze mensen een bezoekje brengen. Een kleine actie die telkens kan leiden tot interessante leads. Gebruik wel verschillende benamingen voor functies, aangezien LinkedIn deze denkoefeningen niet in jouw plaats zal doen. Voorbeeld: eigenaar, zaakvoerder, founder, …
☞ Zorg regelmatig voor interactie met je netwerk: like, reageer, deel. Toon dus zelf betrokkenheid.
2) POST VIEWS
Het feit dat ik meer dan 25000 views heb is natuurlijk leuk. Maar nog belangrijker is de hogere betrokkenheid en de groei in profielbezoeken en connectieverzoeken die ik zelf heb ervaren door te focussen op kwalitatieve content.
En het begint pas echt interessant te worden wanneer hier interacties en conversaties uit voortkomen die kunnen leiden tot netwerken en andere opportuniteiten. De like, comment of share zijn belangrijkere indicatoren dat mensen aandacht geven aan jouw content. Het klinkt cliché, maar blijf gaan voor kwaliteit boven kwantiteit en vergeet vooral ook niet fun te hebben tijdens het hele proces.
?5 CONTENT-TIPS VOOR MEER POST VIEWS
Oliver Op de Beeck is een jonge ondernemer die ik via LinkedIn heb leren kennen. Hij viel meteen op door zijn originele en ‘menselijke’ posts. Hij betrekt zijn volgers regelmatig door gerichte vragen te stellen en dat niet alleen over zakelijke dingen. Durf daarom soms de persoon te tonen achter jouw functie, bedrijf en logo.
- Deel persoonlijke ervaringen. Bijdragen die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen lokken meer betrokkenheid uit dan te zakelijke posts.
- Lange tekstberichten doen het goed. Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen zo boeiend zijn dat de lezers op de ‘meer weergeven’ (see more) link klikken om de rest te kunnen lezen. Blijf wel authentiek en schrijf waar je zelf in gelooft. Maak gebruik van hashtags en symbolen. Vragen stellen werkt ook wel, maar probeer het dan wel goed te kaderen. Gebruik een passende afbeelding indien het echt een meerwaarde is. En voor de durvers…probeer de LinkedIn native video eens uit.
- Vermijd externe links. Je doel is vaak om verkeer te genereren naar je eigen website, maar posts met externe links presteren nu minder dan posts zonder externe links. LinkedIn heeft graag dat gebruikers zo lang mogelijk op het platform blijven.
- Mention relevante personen. Gebruik @mention om een persoon te vermelden in je update (zie voorbeeld boven). Zo krijgt deze persoon een melding en bestaat de kans dat er reactie komt.
- No hard selling! Je netwerk constant ‘spammen’ met je eigen producten of diensten is not the way to go. Deel originele en relevante content waar je netwerk iets aan heeft. Werk consistent aan je social selling.
Denk goed na voordat je iets post. Experimenteer en kijk wat werkt en niet werkt voor jou. Merk je dat mensen betrokkenheid tonen bij je post. Bezoek hun profiel, benader ze en start de conversatie.
3) SEARCH APPEARANCES
LinkedIn vertelt je hoe dikwijls je profiel opduikt in zoekopdrachten uitgevoerd door anderen in de afgelopen week. Dit wil echter niet zeggen dat ze specifiek jouw naam 104x ingeven. Het betekent ook dat jij samen met nog anderen als resultaat naar voren bent gekomen op basis van bepaalde zoekcriteria zoals o.a. trefwoorden, skills, bedrijf, opleiding of locatie. Of je profiel in het ENG of NL is opgesteld, speelt eveneens een rol. LinkedIn geeft zelf wel aan dat ze deze feature nog aan het finetunen zijn.
Wanneer je doorklikt (☞ klik op blauwe cijfer) om meer details te zien, merk je natuurlijk dat er ook recruiters zijn die zoeken (logisch niet?).
Dit maakt je niet meer ‘top of mind’ dan een ander en is niet automatisch een bevestiging van een sterke personal brand. Een hoger getal wil wel zeggen dat je profiel redelijk volledig is en dat je daardoor makkelijk gevonden kan worden. Dus maak werk van een optimaal profiel (check in deze blogpost hoe). Vanaf het moment dat je profielweergaven en connectieverzoeken verhogen, weet je dat je brand awarenessverhoogt.
CONCLUSIE
Je hebt nu een beter zicht op het verhaal achter de views, profile views en search appearances en de onderlinge relatie. Credibiliteit moet je opbouwen, ook op LinkedIn. Zelf heb ik ook nog een groeimarge en ben ik dagelijks bezig om mijn personal brand op LinkedIn uit te bouwen. Laat je niet ontmoedigen als je merkt dat het traag vooruitgaat of een post minder views heeft. Werk met een wekelijkse planning en blijf alert. LinkedIn gaat niks voor je doen als jij er geen energie en tijd in steekt. Je personal brand en netwerk versterken vergt nu éénmaal een consistente inspanning.
En realiseer dat veel views, likes en weergaven niet het doel op zich zijn. Ga online het gesprek aan, spreek eventueel af en bouw duurzame netwerkrelaties uit. De personal approach werkt nu éénmaal bevorderlijk, ook op LinkedIn.
Let’s pump those numbers up!
———————————————————————————————————-
Wil je graag iets aan deze blog toevoegen? Ik verneem het graag. Zit je met vragen? Contacteer mij!
Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding
erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be
Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.