Tips

Facebook bedrijfspagina’s: 5 dingen die je beter niet doet

Soms zijn don'ts overtuigender dan do's

1. Te veel posten

Wanneer je veel post op Facebook (afhankelijk van pagina tot pagina), ligt het organisch bereik van je tweede post per dag vaak lager dan de eerste (probeer het zelf maar eens!). Dit heeft te maken met het algoritme van Facebook.

Wil je toch veel posten? Zorg dan dat je content hyper deelbaar is! Facebook verspreidt content die veel gedeeld en geliked wordt verder dan wanneer dit niet het geval is.

Het is perfect mogelijk om meerdere malen per dag te posten en toch een groot bereik te halen. Alleen kost het veel moeite om meerdere malen per dag iets geweldig te posten. Beter wat minder delen om zo betere content te maken!

Teveel posten kunnen we dus kort samenvatten:

  • Zie je je bereik drastisch verlagen? Dan kan dit te maken hebben met de hoeveelheid berichten die je deelt.
  • Betrap je jezelf erop continu te moeten zoeken naar toch maar weer iets interessants? Deel je dingen die je eigenlijk niet optimaal vindt? Wellicht ben je jezelf dan aan het overwerken!

Onthoud hier vooral: deel waardevolle content die je publiek echt wil zien!

2. Te weinig posten

Het spreekwoord “uit het oog, uit het hart” kennen we allemaal wel. Dit spreekwoord geldt extra hard op social media.
We zien in het straatbeeld, in winkels, op tv, .. steeds logo’s en merken voorbijkomen. Zo blijven deze merken in ons hoofd zitten. Jammer genoeg ziet je doelgroep je niet zomaar voorbijkomen op Facebook enkel en alleen omdat je een profielfoto en een mooie banner ingesteld hebt.

Wat nu precies ’te weinig’ is hangt van je business en doelpubliek af. Zoek hier een evenwicht tussen te veel, te weinig en net goed. Dat voel je op na verloop van tijd steeds beter aan.

3. Zonder doel werken

Hoe ga je meten of je geïnvesteerde tijd en geld in Facebook opbrengt? Met een concreet doel dat je vooraf opstelt. Ga voor jezelf even na wat momenteel belangrijk is. Wil ik meer:

  • Naambekendheid
  • Leads
  • Websitebezoekers

En hoe ga je dit meten?

  • Bereik
  • Likes op je pagina
  • Likes op berichten

Werk op voorhand uit wat je wil bereiken en hoe je dit gaat meten. Zo is achteraf nagaan of je goed op weg bent des te eenvoudiger.

4. Geen planning gebruiken

Het lijkt nu misschien onbelangrijk, maar een planning is cruciaal voor je communicatie! Zonder planning bestaat het gevaar dat je laks omspringt met je posts op Facebook. Terwijl de sleutel tot succes consistentie is!

Stel daarom een week-, maand-, seizoens-, .. planning op. Het mag eenvoudig zijn. De kleinste planning, bijvoorbeeld we posten elke dinsdagochtend een leuke foto, is al een stap in de goede richting! Het zorgt er bovendien voor dat je een deadline hebt en niet stiekem een dag overslaat.

5. Belangrijke posts niet sponsoren

Let’s face it: Facebook is een bedrijf en moet, net als jij en ik, winst maken. Die winst haalt Facebook uit advertenties. Dit business model zijn ze de laatste jaren steeds harder aan het pushen. Voornamelijk door organisch bereik halen (bereik waarvoor je niet betaalt) moeilijker te maken. Ook word je bericht steeds vaker begraven onder berichten van je doelgroep hun vrienden, nieuws, andere bedrijfspagina’s, pagina’s rond hun interesses, ….

Sponsor/adverteer belangrijke berichten daarom altijd! Al is het maar voor een klein bedrag. Zo ben je zeker dat een groot deel van je doelgroep je bericht ziet voorbijkomen. Het zou immers jammer zijn als je goed doordachte bericht alsnog niet bij je doelgroep raakt.

5.1 Goed presterende berichten niet sponsoren

Misschien minder ’erg’ dan puntje 5, maar toch iets om op te letten!
Merk je dat één van je berichten het uitzonderlijk goed doet? Super! Dit betekent dat dit bericht extra interessant is om te sponsoren.

Je weet dat je bericht het goed doet bij je doelgroep die jou al kennen. Sponsor dit bericht met oog op mensen die je pagina nog niet kennen. Het is de uitgelezen kans om nieuwe fans te verzamelen. Het bericht heeft immers al de test doorstaan en presteert goed!

Bron
Root Agency blog
Tags

Bjorn Engels

All-round online marketeer. Zaakvoerder van rootagency.be

Gerelateerde Artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close