Marketing

Waarom je een persoonlijk bericht toevoegt aan een LinkedIn uitnodiging

Bouw je zakelijk netwerk uit

Iemand uitnodigen op LinkedIn…piece of cake. We zoeken deze persoon op, navigeren naar het profiel, klikken op blauwe knop ‘Connect’ en het is verstuurd! We zien iemand ‘interessant’ passeren op de homepage of krijgen een persoon als suggestie en we linken met een minimale moeite. Makkelijk toch?

En dan begint de netwerkmagie…of toch niet? LinkedIn kan een handig instrument zijn om je personal brand te versterken. De eerste indruk die je maakt is echter cruciaal voor het verdere verloop.

Het standaard uitnodigingsbericht dat veel LinkedIn gebruikers vaak onbewust de wereld insturen. Niet echt persoonlijk, toch? De meerderheid verkiest echter nog steeds deze easy way. Waarom zou je de moeite doen om een persoonlijk bericht toe te voegen aan een connectieverzoek? En hoe zorg je ervoor dat mensen zich willen linken aan jou en je personal brand? LinkedIn is het zakelijk netwerkplatform bij uitstek en een persoonlijk bericht kan een sleutelrol spelen in het onderhouden en uitbouwen van je zakelijk netwerk.

1) CONNECTIE MAKEN OP LINKEDIN

We beginnen eenvoudig. Je wil iemand toevoegen aan je netwerk. Ga naar de profielpagina van deze persoon en klik op ‘Connect’. Deze persoon krijgt nu ook een melding (tabblad ‘Notifications’) dat jij een bezoekje hebt gebracht. Een signaal dat je toch moeite hebt gedaan om het profiel eerst eens te bekijken.

Help…ik zie alleen maar een ‘Inmail’ knop.

Beland je bij een profiel (3de graad+) waar je geen knop met ‘Connect’ kan terugvinden. Geen probleem. Klik op de drie puntjes rechts van de profielfoto en klik daar op ‘Connect’.

Vervolgens verschijnt onderstaand venster:

 

Terwijl de meeste LinkedIn gebruikers kiezen voor de blauwe knop ‘Send now’ komt voor jou een mogelijkheid om het verschil te maken met een persoonlijk bericht.

Wil je een uitnodiging versturen MET persoonlijk bericht op je LinkedIn app? Ook perfect mogelijk…

Niet opgaan in de massa

2) PERSONALISEER JE CONNECTIEVERZOEK

LinkedIn stimuleert je om je verzoek te personaliseren. Je kan een bericht toevoegen en de reden van je uitnodiging verduidelijken (in maximaal 300 karakters). Is dit belangrijk? Absoluut! Net zoals je bij het afgeven van je visitekaart jezelf best even voorstelt, is een kleine intro bij een connectieverzoek ook aangewezen.

Bij het ontvangen van een LinkedIn verzoek ben ik benieuwd naar waarom ze mij graag willen toevoegen. Wat drijft deze persoon om mij in zijn of haar netwerk toe te laten? Hebben we elkaar eerder ontmoet? Heeft iemand mij geïntroduceerd?

Een persoonlijke en oprechte aanpak werkt nu éénmaal bevorderend bij het uitbouwen van je netwerk, ook op LinkedIn.

7 sleutels tot een geslaagde connectieverzoek

Wanneer je wil linken met iemand die je goed kent, is het een kans om iets leuks te zeggen en de relatie te versterken. Als je iemand wil toevoegen die je pas hebt leren kennen, is het een geweldige kans om hem/haar eraan te herinneren hoe en waar jullie elkaar ontmoet hebben. Als je wil linken met iemand die je helemaal niet kent, is een personal approach de kans om deze persoon te overtuigen om te accepteren. Zorg er vooral voor dat de persoon het gevoel krijgt dat je de moeite hebt gedaan om even stil te staan tijdens het connecteren.

  1. Wees persoonlijk en eerlijk (waarom zoek je contact?)
  2. Zeg hoe je deze persoon ‘kent’
  3. Vermeld de gemeenschappelijke connectie die je geïntroduceerd heeft
  4. Vind een overeenkomst (contact, event, groep, opleiding, bedrijf,…)
  5. Refereer naar iets wat je opviel op zijn/haar profielpagina
  6. Leg de link met wat jullie voor elkaar kunnen betekenen
  7. Vermeld je contactgegevens met eventueel een link naar je e-mail, website, blog, etc.

Wanneer je iemand wil toevoegen die je recent ontmoet hebt:

Wanneer je iemand wil toevoegen die je nog niet kent, maar graag aan je netwerk toevoegt:

3) WAAR BELANDEN JE PERSOONLIJKE BERICHTEN?

1) Persoonlijk bericht verschijnt bij ‘Received invitations’

Wanneer je naar het tabblad ‘My Network’ gaat, vind je bovenaan de uitnodigingen terug die je ontvangen hebt. De drie recente uitnodigingen die je hieronder kan zien, zijn ZONDER een persoonlijk bericht. Het ontbreken van een profielfoto werkt natuurlijk ook niet echt bevorderend. Check eens hoe het bij jou zit?

 

Indien deze persoon WEL een persoonlijke boodschap heeft toegevoegd, kan je dit hier meteen zien. Je kan eventueel eerst antwoorden met een bericht (‘Reply to Ilse’), voordat je al dan niet accepteert.

2) Geaccepteerde uitnodiging met persoonlijk bericht verschijnt bij ‘Messages’

  • Persoonlijk bericht verschijnt in de inbox (Tabblad ‘Messaging’) van de persoon (ook zichtbaar in het chatvenster rechts beneden)
  • Jij krijgt een melding in je inbox in de vorm van een berichtje dat je uitnodiging is aanvaard

LinkedIn spoort beide partijen zo aan om de conversatie verder te zetten en te netwerken. Indien in de inbox van de andere persoon reeds jouw persoonlijk berichtje staat, werkt het drempelverlagend om te converseren.

  • Het berichtje blijft in de inbox en fungeert als mental note om te weten hoe en waarom jullie gelinkt hebben

3) Uitnodiging verschijnt in je mailbox

4) FOLLOW-UP: WEES ATTENT EN ZEG “DANK JE”

Ik benadruk het belang van een persoonlijk bericht bij een uitnodiging, maar de realiteit is natuurlijk dat de meeste dit nog niet doen. Weiger ik al deze verzoeken? Natuurlijk niet. Ook dan zijn er namelijk enorme opportuniteiten.

  1. Antwoord met een oprechte dankjewel
  2. Breng de conversatie op gang door in te pikken op wat deze persoon drijft en stel vragen (kan resulteren in wederzijdse interesse)
  3. Vermeld subtiel dat ze kunnen aankloppen bij jou voor je service en netwerk (no hard-selling!)

5) IEDEREEN TOEVOEGEN EN ACCEPTEREN?

LinkedIn is een zakelijk netwerk. Je moet dus niet alleen mensen toevoegen die je persoonlijk kent, maar ook openstaan voor andere netwerkers. Op dit moment is er opnieuw een hype op LinkedIn om je netwerk open te zetten voor iedereen (LION is back). Ik maak hier graag een kanttekening bij.

Doe een korte profiel- en activiteitenscan en detecteer of deze persoon een meerwaarde kan zijn voor jou en je netwerk. Hier kan je dan ook op inpikken tijdens het benaderen. Kijk of jij iets voor deze persoon of zijn/haar netwerk kan betekenen. Is deze persoon niet actief in je sector? Oordeel niet te snel. Bij het liken, delen en reageren geraak je namelijk in het netwerk van je netwerk. In mijn netwerk zitten gelukkig niet alleen trainers, coaches en recruiters, maar professionals van diverse branches. Ga voor een groot en kwalitatief netwerk en durf te connecteren. Belangrijk is dat je na het linken tot actie overgaat: nl. betrokkenheid tonen en de conversatie starten.

Even afstappen van ” what’s in it for me?” en mensen durven helpen en met elkaar verbinden zonder meteen iets terug te verwachten is een netwerkattitude waar ik in geloof.

De personen die je niet wil toevoegen zijn mensen die je niet vertrouwt of mensen waarmee je liever niet geassocieerd wil worden. Daarnaast weer je best ook de spammers uit je lijst. In het verlengde van deze topic verwijs ik graag naar de blogpost ‘Weiger niet te snel een connectie op LinkedIn’ van collega Geert Conard van Esito Management & Communicatie.

CONCLUSIE

Maak gebruik van de kracht van LinkedIn en ga er zelf actief mee aan de slag. Bij slim netwerken draait het nu éénmaal ook om het netwerk van je netwerk, jouw tweedegraads netwerk dus. Hoe groter je eigen netwerk is, hoe groter de kans dat je bij de juiste mensen opvalt en kan worden geïntroduceerd. Kies bij het uitnodigen voor een persoonlijke en oprechte benadering en ga de interactie aan. Maak je eigen standaardteksten op en stem ze af op de persoon naar wie je het stuurt. Een tijdsinvestering die zal lonen voor je personal brand en je zal helpen bij het uitbouwen van je zakelijk netwerk.

Veel netwerksucces!

Wil je graag iets aan deze blog toevoegen? Ik verneem het graag. Zit je met vragen? Contacteer mij!

Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.

Tags

Erendiz Ates

Trainer | Coach | Spreker ♦ LinkedIn ♦ Social media ♦ helpt kleine ondernemingen en professionals groeien door een sterke online branding

Gerelateerde Artikels

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close