Jong Ondernemerschap

Google Tag Manager: Voordelen en functies

Als marketeer ken je volgende probleem zeker. Je zou graag een nieuwe tool (zoals Hubspot, Hotjar, Marketo, de Facebook pixel,..) installeren of uittesten. Je stuurt dus naar jouw IT departement welke code ze moeten implementeren. Een week later merk je dat die code nog steeds niet geïnstalleerd is omdat er nog een deploy moet gebeuren of het niet in de sprint past. Sounds familiar, right? Google Tag Manager is de oplossing voor je problemen!

Google Tag Manager zorgt er voor dat je het IT departement niet meer nodig hebt. Behalve om GTM zelf te installeren uiteraard.. 😉

Voordelen van Google Tag Manager.

Nadelen van Google Tag Manager?

Jammer genoeg heeft elke tool ook nadelen. Gelukkig wegen die niet op tegen de voordelen. Voor de volledigheid som ik ze toch even op:

Hoe installeer je Google Tag Manager?

Account aanmaken

Zorg er voor dat je met het juiste Google account bent ingelogd en ga naar https://tagmanager.google.com/ of https://google.com/tagmanager. Geef jouw account een logische naam zoals jouw bedrijfsnaam.

Container aanmaken

Een container mag je heel letterlijk nemen. Het is een doos waar al jouw code in verzameld zal worden. Je kan er voor opteren om meerdere domeinen in 1 container te steken, maar persoonlijk ben ik meer fan van aparte containers. Je kan wanneer alles geïmplementeerd is, exporteren en importeren in een andere container.

Code snippet op de website plaatsen

De laatste keer dat je IT nodig zal hebben om iets te installeren op de bedrijfswebsite. Google geeft jou een stukje code en deze code plaats je best direct na de openende <body>-tag.

Werk je met een CMS? Dan is de kans groot dat er een plugin bestaat om GTM te installeren!

Migreer bestaande code

Heb je al Hubspot of een Facebook pixel op jouw website staan? Geen probleem. Je kan deze zaken simpel in GTM installeren, moet je toch even wachten vooraleer IT ze uit de code heeft gehaald? GTM zal de 2 codes tijdelijk naast elkaar laten draaien. Test voor de zekerheid of alles nog naar behoren werkt, maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Hoe installeer of configureer ik nu bepaalde zaken in Google Tag Manager?

De eenvoudigste optie is een bestaande container importeren en aanpassen.

Op respux.be/GTM-container vind je een basis-container die je gratis kan downloaden. Lees zeker de instructies op die pagina. Er moeten nog een aantal zaken aangepast worden, anders zal deze niet correct werken.

Maar het leukste is uiteraard om zelf te starten from scratch. Er zijn 3 verschillende onderdelen van Google Tag Manager die je moet begrijpen.

Variabelen

Net zoals in elke andere programmeertaal beschikt GTM over variabelen. Zo is het een best-practice om jouw Google Analytics code in een variabele te steken. Ten eerste kan je geen fouten maken bij copy-paste. Ten tweede moet je maar op 1 plaats jouw GA-code aanpassen als deze verandert. Bijvoorbeeld van een qa. of dev. omgeving naar een productie omgeving.

Triggers

De triggers zijn gebeurtenissen die op jouw website plaatsvinden. Dit kan zo simpel zijn als een pageview of een klik op een knop, maar ook veel geavanceerder. Enkele voorbeelden: iemand heeft 30 seconden naar een filmpje gekeken, iemand heeft een artikel van meer dan €100 in zijn/haar winkelmandje gelegd en er terug uitgenomen, een download van jouw eBook …

Tags

De tags zijn de stukjes code die uiteindelijk uitgevoerd worden. Dit kan een pageview in Google Analytics zijn, maar dat kan evengoed jouw Facebook pixel zijn, die je enkel op jouw landingspagina wilt plaatsen en niet op je blog of misschien wil je wel een pop-up laten verschijnen wanneer iemand zijn winkelmandje leegmaakt met een 10% korting coupon?

Enkele tips