MarketingTips

Denk vanuit de gebruiker

Dat online marketing belangrijk is en tal van mogelijkheden biedt, hebben zaakvoerders al door. Hoe ze het correct moeten uitvoeren, dat is wat anders.

Bij het dagelijkse scrollen en openen van mijn inbox, zie ik tal van goede bedoelingen. Bij veel mensen is er wel de goede moed aanwezig om actief te zijn op Linkedin, een advertentie te plaatsen op Facebook en eens een nieuwsbrief uit te sturen. Helaas is het enkel goede moed en gebeurt het zonder na te denken.

‘Hé dinges, zet eens online dat we een korting houden dit weekend.’ En dan krijg je een nutteloze actie waarbij je gewoon vertelt dat je korting houdt, vaak nog met een lelijke stockfoto. Het nadenken over hoe mensen deze boodschap bekijken is zoek. Toch is het heel logisch: als ik je nooit hoor, hoef ik je ook niet horen wanneer je me nodig hebt. Een goede vriend die ik wekelijks hoor, die mag gerust aankloppen voor hulp bij mij.

Online werkt dit ook zo. Je moet een verhaal vormen en je volgers meerwaarde bieden. Los van alle vormen en details, moet je inhoud hebben. Je moet het waard zijn om op geklikt te worden of geopend.

Denk dus vanuit je gebruiker.

Sta eerst en vooral eens stil wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Zoveel zaken zijn online op Facebook, maar laten honderden mailadressen gewoon liggen. Jammer toch?

Kijk ook eens hoe je doelgroep en jezelf gebruik maken van sociale media. Is dat ’s ochtends voor school, is dat actief linkedin tijdens het werk. Dit verschilt van doelgroep tot doelgroep, maar ook platform per platform. Hoeveel nutteloze foto’s met een link ik al heb gezien is verdomd hoog. Maar ik zit op Facebook om op Facebook te zitten en niet om op je stomme link te drukken, 6 seconden te wachten omdat ik op 4G zit, dan zien dat je site niet mobiel responsief is… Kortom je bent me kwijt. Je kan evengoed dezelfde inhoud van je website in dat bericht steken. Denk dus na hoe mensen gebruik maken van de kanalen waarop je zit.

Bestudeer zelf hoe je gebruik maakt van Facebook, Linkedin en compagnie. Tel eens hoeveel berichten een foto zijn of een video. Bekijk eens wat scoort en waarover gescrold worden. De kans is groot dat je meteen tot inzichten komt.

Je gebruiker is de persoon die je wilt bereiken. Je wilt deze wat vertellen, dan nog wat vertellen, vervolgens nog wat meer, én uiteindelijk wil je hem ook wat vragen. Kom eens langs, test het eens, koop mijn product.

Het is dan ook maar logisch dat je denkt zoals deze gebruiker denkt. Ga na wat hij wilt zien en waar hij het wilt zien.

Het is vaak zo simpel en ik ben er zeker van dat deze kleine tips je bakken kunnen helpen.

Wil je nog tips of heb je feedback, stuur me een mailtje op desire@dreambigger.be

Michiel-Désiré Reynaers

Michiel-Désiré is een online ondernemer wiens zaken actief zijn binnen e-comm en online marketing. Als zaakvoerder van digitaal kantoor KNEET helpt hij zaakvoerders in hun online verhaal.

Gerelateerde Artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close
Close