BusinessTips

Hoe ga ik aan de slag met een content kalender?

Tijdens de aanloop naar 2018 is het plannen geblazen voor content marketeers: 365 nieuwe dagen om met geweldige content op de proppen te komen. Het voordeel is dat je met een schone lei kan beginnen: er ligt een volledig nieuw jaar voor je open. Het nadeel is dat er enorm veel moeite en tijd kruipt in dat nieuwe jaar vullen met content. Daarom heb je een content kalender nodig. Voor je begint aan een kalender bedenk je eerst welke soort kalender je nodig hebt: een editorial calendar of een social media calendar. De eerste is voornamelijk bestemd voor het plannen van blogs, webinars, videos, etc. samen met het doel dat je ermee wilt bereiken. De laatste, zoals je kan raden, is bestemd voor social media content. In deze blog zal het enkel gaan over een editorial content kalender. 

Analyseer het huidige jaar

2017 dient als jouw perfecte voorbeeld om na te gaan welke content de beste resultaten opleverde. Via Google Analytics kan je nagaan welke pagina’s het vaakst werden bekeken, welke blogs werden gelezen en op welke calls-to-action werd doorgeklikt. Wanneer je hebt uitgezocht welke content het meest waardevol is voor je nieuwe kalender, is de eerste stap gezet. Zit er een blog bij die het uitzonderlijk goed deed in het afgelopen jaar? Dan kan je jezelf de vraag stellen: wat kan ik ervan updaten en wat is er nog relevant? Je kan hem zelfs verwerken als podcast. Herwerk je blog zodanig zodat je hem kan hergebruiken in het nieuwe jaar. Zo heb je zonder uitgebreid te moeten schrijven al meteen materiaal voor je content kalender.

Bepaal je doelpubliek

In (content) marketing komt het steevast op deze vraag terug: wie consumeert je content? Je mag gerust je sociale media erbij halen om een idee te krijgen van je bereik. De kans is groot dat ze ook doorklikken naar je content. Hier krijg je al inzicht in je doelpubliek. Verder kan je, opnieuw via Google Analytics, dieper ingaan op dit profiel. Je ziet er niet enkel geslacht en (een benadering van) de leeftijd, maar ook de browser die ze gebruiken en hun interesses. Surfen veel van je bezoekers mobiel? Dan zorg je best voor een responsieve website. Zoeken velen onder hen naar reisblogs? Misschien geeft dat je wel een idee voor je volgende blog (als het relevant is, uiteraard). Kortom: als je weet wie je content consumeert, kan je beter inschatten welke content je als ‘waardevol’ moet beschouwen.

Experimenteer met de vorm

Wanneer je het doelpubliek bepaald hebt en relevante informatie uit het huidige jaar gehaald hebt, wordt het tijd om je content in een vorm te gieten. Ebooks, webinars, blogs, video’s, podcasts, infographics, … je hebt een ruime keuze aan formats! Hoe bepaal je welke vorm je moet gebruiken voor je content? Een gemakkelijke methode is je afvragen in welke mate je doelgroep bereid is om informatie prijs te geven. Blogs zijn altijd een goed idee. Voor een ebook, echter, moet je vaak je mailadres opgeven, wat niet iedereen zomaar doet. Video doet het steeds beter op sociale media, dus probeer het zeker uit voor je social media content calendar! Het doel is hier om veel te experimenteren met de vorm van je content. Werken podcasts uitzonderlijk goed? Dan neem je ze vaker op in je content kalender!

Plan belangrijke momenten

Dé belangrijkste functie van een content kalender: belangrijke momenten inplannen. Events zorgen voor unieke marketingkansen die je liever niet mist. Daarom plan je vooruit met je kalender! Enkele voorbeelden van zulke momenten zijn:

  • Feestdagen
  • Top topicals (bv. Werelddierendag)
  • Lancering van een nieuw product
  • Events binnen je sector

Je zal merken dat inspelen op de feestdagen een aanzienlijk hoger bereik haalt. Bovendien is relevante content leveren aan je publiek een meerwaarde. Je kalender brengt dus meer op dan enkel een overzicht.

Nu kan jij aan de slag met een content kalender. Je content plannen kan een tijdrovende bezigheid zijn, maar zo creëer je wel kwalitatieve content én zal dit je achteraf tijd besparen om een onderwerp te bedenken. Heb je geen idee hoe je jouw kalender moet organiseren? Bekijk dan zeker de tools hieronder om je te data in een template te zetten.

Handige tools voor templates

Google Docs & Spreadsheets (gratis)
WordPress Editorial Calendar (gratis plugin)
Asana Editorial Calendar (betalend)

 

Tags

Marie Oorts

Gedreven door alles wat taal is. Momenteel loop ik stage bij Kreatix.

Gerelateerde Artikels

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
Close
Close