Social Media

Hoe krijg je meer post views en profile views op LinkedIn?

De kracht van het netwerk

LinkedIn¬†is anno 2017 in Belgi√ę met¬†meer dan¬†3 miljoen gebruikers¬†het tweede sociale netwerk na Facebook. Het dringt bij de Belgische ondernemer & professional ook steeds meer door dat het platform mogelijkheden biedt.

Maar welke cijfers vertellen jou dat jij het goed doet op LinkedIn? Wanneer je 500+ connecties hebt? Het aantal likes op die post waar je uren aan hebt gesleuteld? Het aantal bezoekers die je krijgt op je pagina? Of scoor je pas wanneer je die nieuwe job/klant/partner kan binnenhalen via dit platform?

Gaandeweg worden we als LinkedIn-gebruiker ‘beloond’ met nieuwe features, waardoor je als freemium member toch wat kan kicken op getallen. We zullen eerst een aantal¬†LinkedIn analytics¬†die je kan krijgen over jezelf op een zo¬†laagdrempelige manier¬†interpreteren. Vervolgens gaan we ze¬†boosten.

LINKEDIN DASHBOARD

Al opgevallen? Op je profielpagina heb je onder je intro¬†een dashboard¬†waar je bepaalde LinkedIn ’s tatistieken’ van jou kan terugvinden. Deze gegevens zijn¬†priv√©¬†en dus alleen voor jou beschikbaar.

1) PROFILE VIEWS

Misschien het makkelijkst te begrijpen: het aantal profielweergaven die je krijgt, wie is wanneer op je profiel geweest. Profielweergaven geven een indicatie over hoe ge√Įnteresseerd anderen zijn om meer te weten te komen over jou. Hoe hoger dit getal, hoe ‚Äėhotter‚Äô jij bent op LinkedIn. Op dit moment geeft LinkedIn aan dat ik¬†373¬†profielweergaven¬†heb. Dit zijn 373 profielweergaven in de afgelopen 90 dagen. Niet slecht zeker? Er zijn binnen het LinkedIn-landschap heus wel toppers zijn die dit cijfer overtreffen. Blijven groeien is de boodschap ook voor mij.

ūüí°WAT DOEN MET DIE PROFIELWEERGAVEN?

Hou je profielweergaven daarom goed in de gaten. Er zal namelijk toch een reden zijn waarom iemand komt kijken, toch?

ūüĒ鬆Je kan de¬†vijf recentste bezoekers¬†binnen de afgelopen 90 dagen zien via je notificaties of door te klikken op het getal in je dashboard (bij mij nu 373). Check dus regelmatig wie een bezoekje brengt. Achter elke weergave kan een opportuniteit schuilen voor jou of je bezoeker.¬†Met een¬†premium account¬†kan je al de bezoekers tot 90 dagen terug zien.

‚ė쬆Laat het initiatief niet over aan de ander wanneer je merkt dat er een opportuniteit is om iets voor elkaar of elkaars netwerk te betekenen.

‚ė쬆Ga naar het profiel van deze personen, link persoonlijk &¬†start de conversatie!

 

‚ė쬆Zorg dat je met je¬†geoptimaliseerde LinkedIn-profiel¬†zelf ook regelmatig andere profielen bekijkt (zeker die mensen die betrokkenheid tonen).

‚ė쬆Via de¬†zoekfunctie van LinkedIn¬†kan je heel specifiek je doelgroep afbakenen en deze mensen een bezoekje brengen. Een kleine actie die telkens kan leiden tot interessante leads.

‚ė쬆Zorg regelmatig voor¬†interactie¬†met je netwerk: like, reageer, deel. Toon dus zelf¬†betrokkenheid.

2) POST VIEWS

Yes…mijn recente post heeft meer dan 16000 views!!!!

 

Wat een cijfer, zoveel mensen die mijn boodschap met volle aandacht gecapteerd hebben. Wacht even…niet te hard van stapel lopen. Want dit cijfer is een¬†optelsom¬†van hoe vaak je laatste post in het nieuwsoverzicht getoond werd en hoe dikwijls erop geklikt werd (bron: LinkedIn 25-9-2017). Deze update (bestaande uit tekst met hashtags, symbolen en mentions van collega LinkedIn trainers) is dus bij¬†16624personen geladen in de feed.

Op dit moment is mijn volgende post in roulering. Hoewel ik minder views (8722) heb, is de betrokkenheid toch hoger en krijg ik meer profielbezoeken, connectieverzoekenen personal messages.

 

Views zijn natuurlijk leuk, maar het is pas echt interessant wanneer hier interacties en conversaties uit voortkomen die kunnen leiden tot netwerken en andere opportuniteiten. De like, comment of share zijn belangrijkere indicatoren dat mensen aandacht geven aan jouw content. Het klinkt cliché, maar blijf gaan voor kwaliteit boven kwantiteit en vergeet vooral ook niet fun te hebben tijdens het hele proces.

ūüí°5 CONTENT-TIPS VOOR MEER POST VIEWS

Denk goed na voordat je iets post. Experimenteer en kijk wat werkt en niet werkt voor jou.

  1. Deel persoonlijke ervaringen. Bijdragen die een persoonlijk, menselijk verhaal vertellen lokken meer betrokkenheid uit dan te zakelijke posts.
  2. Lange tekstberichten doen het goed. Zorg ervoor dat de eerste twee zinnen zo boeiend zijn dat de lezers op de ‘meer weergeven’ (see more)¬†link klikken om de rest te kunnen lezen. Blijf wel authentiek en schrijf waar je zelf in gelooft. Maak gebruik van hashtags en symbolen. Vragen stellen werkt ook wel, maar probeer het dan wel goed te kaderen. Gebruik een passende afbeelding indien het echt een meerwaarde is. En voor de durvers…probeer de¬†LinkedIn native video¬†eens uit.
  3. Vermijd externe links. Je doel is vaak om verkeer te genereren naar je eigen website, maar posts met externe links presteren nu minder dan posts zonder externe links. LinkedIn heeft graag dat gebruikers zo lang mogelijk op het platform blijven.
  4. Mention relevante personen. Gebruik @mention om een persoon te vermelden in je update (zie voorbeeld boven). Zo krijgt deze persoon een melding en bestaat de kans dat er reactie komt.
  5. No hard selling!¬†Je netwerk constant ’s pammen’ met je eigen producten of diensten is¬†not the way to go.¬†Deel originele en relevante content waar je netwerk iets aan heeft. Werk consistent aan je social selling.

Merk je dat mensen betrokkenheid tonen bij je post. Bezoek hun profiel, benader ze en start de conversatie.

3) SEARCH APPEARANCES

 

LinkedIn vertelt je hoe dikwijls je profiel opduikt in zoekopdrachten uitgevoerd door anderen in de afgelopen week. Dit wil echter niet zeggen dat ze specifiek jouw naam 316x ingeven. Het betekent ook dat jij samen met nog anderen als resultaat naar voren bent gekomen op basis van bepaalde zoekcriteria zoals o.a. trefwoorden, skills, bedrijf, opleiding of locatie. LinkedIn geeft zelf wel aan dat ze deze feature nog aan het finetunen zijn.

 

Wanneer je doorklikt (‚ėě klik op blauwe cijfer) om meer details te zien, merk je natuurlijk dat het vooral recruiters zijn die zoeken (logisch niet?).

Dit maakt je niet meer ‚Äėtop of mind‚Äô dan een ander en is niet automatisch een bevestiging van een sterke personal brand. Een hoger getal wil wel zeggen dat je profiel redelijk volledig is en dat je daardoor makkelijk gevonden kan worden. Dus maak werk van een optimaal profiel (check in deze blogpost hoe). Vanaf het moment dat je profielweergaven en connectieverzoeken verhogen, weet je dat je¬†brand awarenessverhoogt.

CONCLUSIE

Je hebt nu een beter zicht op het verhaal achter de views, profile views en search appearances en de onderlinge relatie. Credibiliteit moet je opbouwen, ook op LinkedIn. Zelf heb ik ook nog een groeimarge en ben ik dagelijks bezig om mijn personal brand op LinkedIn uit te bouwen. Laat je niet ontmoedigen als je merkt dat het traag vooruitgaat of een post minder views heeft. Werk met een wekelijkse planning en blijf alert. LinkedIn gaat niks voor je doen als jij er geen energie en tijd in steekt. Je personal brand en netwerk versterken vergt nu éénmaal een consistente inspanning.

En realiseer dat veel views, likes en weergaven niet het doel op zich zijn. Ga online het gesprek aan, spreek eventueel af en bouw duurzame netwerkrelaties uit. De personal approach werkt nu éénmaal bevorderlijk, ook op LinkedIn.

Let’s pump those numbers up!

———————————————————————————————————-

Wil je graag iets aan deze blog toevoegen? Ik verneem het graag. Zit je met vragen? Contacteer mij!

Erendiz Ates, freelance trainer LinkedIn & online branding

erendiz@az-solutions.be | www. az-solutions.be

Volg mijn nieuwe LinkedIn bedrijfspagina en krijg tips & tricks over LinkedIn & online branding.

Tags

Erendiz Ates

Trainer | Coach | Spreker ‚ô¶ LinkedIn ‚ô¶ Social media ‚ô¶ helpt kleine ondernemingen en professionals groeien door een sterke online branding

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close