Tips

Google Mijn Bedrijf voor kmo’s

Do's, don'ts en waarom

 

1.      Google Mijn Bedrijf biedt kansen

Online marketing creëert kansen, en af toe is het best wel eenvoudig! Google Mijn Bedrijf is een onmisbaar iets voor elke lokale zaak of kmo. Naast dat het gratis is biedt het bovendien die extra push in de zoekresultaten van Google. Je krijgt immers een plaatsje op de Google Maps kaart en een plek in de spotlight rechts van de zoekresultaten. Als je profiel goed is ingesteld ten minste. Of je weldegelijk altijd in de spotlight komt te staan hangt van nog enkele factoren af. Denk hier aan hoe goed je website scoort of hoe dichtbij iemand bij je zaak is.

Zorg ook dat je gegevens altijd up-to-date zijn: je adres, openingsuren, telefoonnummer, … . Anders riskeer je dat potentiële klanten voor een gesloten deur staan, de deur van iemand anders of een fout nummer bellen.

2.      Het resultaat van een goede Mijn Bedrijf pagina

We nemen hier als voorbeeld Diëtiste Tine Praet uit Sint-Truiden. We namen met Root haar website onder handen op SEO-vlak en daar kwam ook een Mijn Bedrijf pagina bij kijken. Iets wat best nog wel uitdagend was, aangezien zij erg nieuw was en haar concurrentes al enkele jaren actief waren. In de ogen van Google waren de websites van haar concurrenten dan ook betrouwbaarder. Maar, het hele SEO-gedeelte is een verhaal voor een andere keer.

003. Google Mijn Bedrijf foto 1 Diëtiste Sint-truidenZoals je ziet wordt Tine vermeld op de 3de plaats op de kaart en staat ze op de 2de plaats in de zoekresultaten. Dit terwijl haar website slechts 2 maanden oud was. Haar concurrentes

Ben jij de ‘winnaar’ in deze ranking-wedstrijd voor een bepaalde zoekterm, dan verschijnt er een ‘Knowledge Graph’. Google toont je bedrijf rechts van de zoekresultaten met foto’s, adres, openingsuren, telefoonnummer, … . Ook een knop naar je website en een routebeschrijving verschijnen onder de foto’s. Dit is erg handig voor mensen die je zaak niet goed weten zijn, toeristen bijvoorbeeld. Je valt bovendien extra hard op met al die info naast de alle links.

3.      Je eigen Mijn Bedrijf pagina

Om van start te gaan ga je naar Google Mijn Bedrijf en log je in met je Google Account. Je kan eenvoudig en gratis een Google account aanmaken, moest je er nog geen hebben.

Rechtsboven zie je een groene knop waar ‘Aan De slag’ in staat. Hier log je in en kan je je bedrijfspagina aanmaken. Wellicht staat je bedrijf zelfs al in de Google database. Dit kan gebeuren wanneer een klant jou adres heeft toegevoegd. Je kan je zaak dan ‘opeisen’ om deze verder te bewerken.

4.      Vul zorgvuldig je bedrijfsgegevens in

In het tabblad informatie heb je de mogelijkheid om je bedrijfsgegevens in te vullen. Afhankelijk van wat soort zaak je aan het instellen bent verschillen bepaalde opties hier. Dit hoeft geen probleem te zijn, want de interface is zeer eenvoudig. Zorg vooral dat alle gegevens juist en up-to-date zijn. Denk dan aan je naam, adres, openingsuren, sector, telefoonnummer, website, … .

Een handige extra zijn de afwijkende openingstijden. Je kan deze ingeven onder de tabel met openingsuren. Heb je binnenkort bijvoorbeeld een uitzonderlijke sluitingsdag? Of ben je uitzonderlijk open op een zondag of maandag bijvoorbeeld? Dan kan je dit ingeven. Bij zoekopdrachten zal dan eenmalig komen te staan dat je die dag wel open bent. Erg dynamisch dus allemaal!

5.      Foto’s zijn een must

Het handige is dat Google hier zelf suggesties doet en categorieën heeft aangemaakt. Je kan eenvoudig je logo, een foto van je bedrijf en een omslagfoto toevoegen. Verder bieden ze nog extra categorieën als:

  • Foto’s van je exterieur
  • Foto’s van je interieur
  • Foto’s van je personeel
  • Foto’s van mensen aan het werk

Afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt zijn sommige foto’s interessanter als andere. Toch raad ik aan altijd zo volledig mogelijk te zijn! Een foto van je vitrine of voorgevel helpen iemand al snel bij het vinden van je bedrijf of zaak.

6.      Verifieer je bedrijf zo snel mogelijk

Je krijgt wanneer je ingelogd bent de vraag van Google om je bedrijf te verifiëren. Dit kan op 2 manieren: per brief of telefonisch. Google geeft je dan een code om na te gaan of jij weldegelijk eigenaar bent van het bedrijf.

Dit biedt volgende voordelen

  • Google weet dat jij de eigenaar bent van het bedrijf, waardoor je beter scoort dan niet geverifieerde bedrijven. Ze zijn er immers zeker van dat jij ‘bestaat’.
  • Je krijgt inzicht in analyses en statistieken over zoekverkeer en verkeer naar je website
  • Mensen zien dat jouw bedrijf geverifieerd is. Dit straalt meer vertrouwen uit.

En geef toe: een brief van Google ontvangen voelt stiekem best wel goed!

7.      Geen lokale zaak? Meerdere filialen? Geen probleem!

Wanneer je over meerdere filialen beschikt maak je best per adres een pagina aan. Dit wordt zelfs aangeraden door Google. Hun platform is er zelfs op gemaakt! Vanaf de moment dat je meer dan 1 bedrijf hebt ingesteld verandert de interface. Je ziet dan eerst een lijst met al de plaatsen die je hebt ingegeven. Erg overzichtelijk en eenvoudig te beheren!

Biedt je enkel digitaal diensten of producten aan? Of denk je dat alles dat hierboven beschreven staat niet van toepassing is op jouw zaak? Dan raad ik je nog altijd aan een Google Mijn Bedrijf pagina aan te maken! Het kan je dan een boost geven in de zoekresultaten!

8.      In het kort

Google Mijn Bedrijf is een krachtig iets dat in eerste instantie eenvoudig op te zetten is. Zeker wanneer de profielen van je concurrenten onvolledig zijn of niet bestaan.

Bovendien is het volledig gratis! Wees er dus snel bij moest jouw pagina nog niet zijn opgeëist!

 

Extra’t je: Google Posts

Sinds deze blog geschreven is heeft Google een nieuwe feature uitgebracht: Google Posts. Hiermee kan je interessante content en blogs delen via je Google Mijn Bedrijf pagina. Ook die komen dan in de Knowledge Graph te staan rechts van de zoekresultaten. Een handige manier om mensen naar je nieuwste stuk content te leiden in 1 klik!

Let hier wel op: Google Posts verdwijnen na een week weer.

Bron
Root agency blog
Tags

Bjorn Engels

All-round online marketeer. Zaakvoerder van rootagency.be

Gerelateerde Artikels

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close