Startup

Mijn eerste pitch: hoe doe ik dat?

Tips en tricks om je eerste pitch te crushen!

Eindelijk is het zo ver. Je business wordt bijna gelanceerd, de website staat op punt maar dan komt de moeilijkste taak: partnermeetings en onderhandelen. Een stap in het onbekende waarbij elk detail van belang kan zijn. In dit artikel zal ik jullie mijn persoonlijke tips delen die ik zelf gebruikt heb bij het afsluiten van partnerships.

1. De voorbereiding

Vooraleer je met een bepaald bedrijf rond de tafel gaat zitten moet je een goede voorbereiding aantreffen. Dit lijkt vanzelfsprekend maar vergt toch meer diepteonderzoek en werk dan je denkt. Een goede voorbereiding is namelijk het begin van een mogelijke samenwerking.

  1. Bekijk, of beter onderzoek de website van de mogelijke partner aandachtig. Ga wat lezen over hun laatste nieuwsjes, over de verwezenlijkingen van het bedrijf in kwestie of gewoonweg over de gang van zaken. Deze informatie kan mogelijks voordelig zijn om te vermelden tijdens de partnermeeting.
  2. Noteer de raakpunten tussen jouw bedrijf en de potentiële partner. Zo kan je concreet beginnen brainstormen waarmee je het bedrijf gaat overtuigen om samen te werken. Belangrijk hierbij zijn de overeenkomsten qua doelstellingen, qua doelgroep of de gedeelde visie/missie.
  3. Bereid je voor op mogelijke lastige vragen. Bedrijven willen weten hoe de kaarten van jouw bedrijf liggen in de markt. Is er veel concurrentie, zo ja wie? Wat is jouw USP? Waarom willen jullie juist een partnership met bedrijf X? Deze vragen leren je dat naast een goede kennis over de concurrentie je een perfecte kennis moet hebben over je eigen sterkten, zwakheden en producten.
  4. Tot slot wil ik nog 1 belangrijke voorbereidingstip meedelen: indien je een bedrijf wilt bereiken, probeer ze dan telefonisch te bereiken. Als je geen contactpersoon hebt, bel dan even naar de receptie met de vraag of ze contact gegevens kunnen doorgeven of doorverbinden met de bevoegde persoon. Bellen heeft namelijk een groter effect dan mailen.

 

2. De partnermeeting

Tijdens de meeting zal jij voornamelijk het woord hebben. Probeer deze kans volledig te benutten aan de hand van een korte maar krachtige en visuele PowerPoint.

  1. Probeer een vaste pitch voor te bereiden waarbij je kort jouw bedrijf toelicht. Probeer dit beperkt te houden maar toch de onderscheidende informatie te beklemtonen.
  2. Luister aandachtig naar de commentaren van de tegenpartij. Probeer hun pijnpunten of hun interesses te onderscheiden en daarop in te spelen.
  3. Indien je moet onderhandelen over bepaalde bedragen kan je best een vooropgestelde file meenemen met een uitgewerkt voorstel. Indien je echt moet onderhandelen kan ik je nog één techniek meegeven.
    Wanneer het gesprek rond een bepaald bedrag stilvalt, moet jij de partij zijn die het langste de stilte aanhoudt.
  4. De mens is van nature een sociaal beest waardoor een “awkward silence” een lastige, oncomfortabele situatie geeft. De partij die als eerste deze stilte doorbreekt zal uiteindelijk moeten ingeven op het bedrag.

 

3. Na de partnermeeting

Na de partnermeeting kan je best alle besproken informatie in een mail gieten. Hierbij noteer je wat je overeengekomen bent, tegen wanneer en eventueel nog additionele informatie. Vraag steeds voor bevestiging van de potentiële partner omtrent de opgesomde afspraken.

  • Maak een korte, maar krachtige mail
  • Let op voor spelfouten en namen
  • Bedank steeds voor de vrijgemaakte tijd en meeting
  • Indien je na twee weken geen antwoord hebt, kan je steeds een reminder sturen.

 

Hopelijk kunnen deze (eenvoudige) tips, opgedaan in de praktijk, jou verder helpen bij het contacteren van partners en de onderhandelingen zelf.

Tags

Mathias Daeseleire

Gepassioneerd ondernemer met een positieve levensvisie! Ik ben een ambitieuze student en ben constant opzoek naar leuke en uitdagende initiatieven!

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Close